Friday 1 June 2012

be good to yourself or BE YOURSELF?

Kita selalu mendengar ayat ini
"Just be yourself,xperlu la nk ikut orang..nk tunjuk kita ni baik."
Tetapi berapa ramai yang guna ayat ini?
"I'm being good to myself,yang baik aku ikut,yang buruk aku jdikan pengajaran."

PERSOALANNYA,
YG MANA PATUT KITA PILIH??

From my point of view,
BE YOURSELF is when you act the way you feel and the way you want to feel
and
BE GOOD TO YOURSELF is when you act according to the right thing

Be yourself hanya akan memberi kebaikan kepada orang yg 'baik'.Hal ini kerana orang2 ini sudah tahu apa yg baik dan apa yg buruk utk mereka.Be good to yourself sangat penting kepada orang2 yg kurang faham kebaikan dan keburukan sesuatu perkara.Mereka ini bukannya 'jahat' cuma kurang faham.Oleh itu mereka perlulah berbuat baik kepada diri sendiri.

TAPI.....
MACAM MANA NK BUAT BAIK KEPADA DIRI SENDIRI??

Fikir sebelum bertindak
Apa kebaikan/keburukan kalau aku buat perkara ni?
buang masa/buang duit/seronok
Kalau aku jadi dia apa yg aku akan rasa?
sedih/marah/malu
Apa aku dapat kalau aku buat?
kena marah/dapat malu/dapat DOSA

TAPI...
KENAPA KENA BUAT BAIK KEPADA DIRI SENDIRI?whats the point?

Simple je..
Sebab apabila kita buat baik kpd diri sendiri automatically kita akan buat baik kepada semua org di sekeliling kita.contoh;parents,siblings,friends :)

cuma kita yg perlu mulakan dulu..nk buat baik dkt org lain mmg senang,semua org boleh buat
tapi berapa ramai je yg boleh buat baik dkt diri sendiri?

KALAU BUKAN KITA SIAPA LAGI,KALAU BUKAN SEKARANG BILA LAGI?



think about life
think about how to make it better
think.life


No comments:

Post a Comment